Sunday, November 21, 2010

Burung-burung Sawah : Burung Sintar(q)

Nota:
Gambar-gambar berikut ini adalah hasil daya usaha penuh sabar daripada rakan-rakan kepada rakan di alam maya iaitu Pak Mat Kayangan(PMK). Rakan PMK merupakan beberapa orang jurugambar bertaraf pro, setakat ini penulis belum mengetahui siapa mereka. Cuma mereka berpesan kepada penulis agar tidak menggunakan gambar-gambar tersebut untuk tujuan komersial. Itu saya pasti ingat dan akur.

Penulis ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada mereka terutama Pak Mat Kayangan kerana telah membenarkan saya memaparkannya untuk tatapan anda sekelian di blog ini. Sikap bermurah hati serta tidak lokek ini hanya Allah s.w.t sahaja yang dapat membalasnya.

Pengalaman:

Seperkara yang cukup menarik mengenai burung sintar dalam pengalaman penulis ialah responnya kepada "pipit" (seperti serunai) yang ditiup pada waktu malam gelap di musim burung sintar galak. Sintar-sintar yang sedang berterbangan akan turun hinggap di atas pepohon berdekatan tempat penulis sedang meniup pipit. Bukan setakat itu, sintar juga akan melawan bunyi pipit tadi dengan bunyi yang nyaring lebih kurang begini, "kweekk ....krrrrrrrr" dan ia akan turun ke ranting yang lebih rendah sebagai menyahut bunyi pipit. Teruskan meniup pipit jangan berhenti, akhirnya sintar akan turun hinggap di atas tanah berhampiran tempat kita sedang meniup pipit. Harus diingat semua aksi ini hendaklah dilakukan dalam gelap, dilarang samasekali memasang lampu ataupun menyalakan api kerana sintar akan takut dan terbang.

Pipit ialah satu alat yang dicipta oleh orang kampong, diperbuat daripada daun tendut (pohon tai) yang diikat kepada buluh kecil kemudiannya dimasukkan ke dalam sebatang serombong buluh bergarispusat 50mm x 200mm panjang di mana bahagian tengah buluh tersebut ada ruas. Pada ruas tersebut ditebuk satu lubang kecil bagi memuatkan buluh kecil tadi. Bagi mengeluarkan bunyi serombong buluh tadi ditiup dan hendaklah dikeluarkan bunyi, "tot tot tot tot tot....". InsyaAllah burung sintar akan marah dan turun mencari anda ....ha ha ha.

Gambar pohon tendut dapat dilihat dalam puisi berfoto di bawah ini. Ia adalah pohon yang tinggi kelihatan seperti pohon pinang.


_____________________________________________

Inilah rupa telur Burung Sintar di dalam sarang.
Sarangnya pula dibuat di atas tanah.


Ini rupa anak Burung Sintar, warna bulu serta kakinya berbeza daripada warna sintar dewasa.

Ibu dan anak sintar.

Anak sintar





Kelihatan rupa parasnya seperti sintar dara/teruna.




1 comment:

Anonymous said...

Ad jual.x?