Tuesday, February 9, 2010

Burung-burung Sawah : Pekaka/Raja Udang

Pagi Khamis 01/10/2009, lebih kurang jam 7.00 pagi, malang tidak berbau bagi seekor spesis Raja Udang atau Pekaka yang telah jatuh tersepuk lalu mati di atas lantai setelah melanggar dinding cermin kedai kami. Ini gambar²nya. Warna bulu, paruh serta kakinya cukup menarik.

Foto Burung Pekaka Mas ehsan drp http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/kuliah/manusia/malaysia_files/image013.jpg

Setahu saya ada tiga (3) jenis burung pekaka. Yang pertama ialah yang dipanggil Pekaka Mas (sila lihat gambar di atas). Yang kedua ialah Burung Pekaka Bah (pekaka yang berukuran badan terbesar diantara burung² pekaka - sila lihat gambar di bawah) dan yang ketiga ialah Burung Minti (pekaka yang berukuran badan terkecil di antara burung² pekaka seperti gambar burung mati di atas keyboard/tapak tangan).

Burung pekaka mempunyai pandangan mata yang terang, tajam serta timing yang accurate. Ini berdasarkan beberapa kali saya lihat sendiri bagaimana burung pekaka yang sedang hinggap di atas kabel elektrik menjunam ke dalam air di bawahnya dan berjaya menangkap ikan tanpa miss.

Teringat kepada seorang teman saya yang menggelar "pekaka putih" kepada gadis yang diminatinya. Baru hari ini saya tahu sebab mengapa dia gunakan istilah "pekaka putih". Sebabnya paruh pekaka berwarna merah ibarat gadis berkulit cerah yang berlipstik merah!


Foto ehsan Nordin Mohd. Noh

2 comments:

Dolmar Desserts said...

kesiannya burung ni....Sudahlah bulunya cantik....

Radzi said...

Begitulah terjadinya orang yang baru dapat lesen tapi mau terbang laju....hik hik