Thursday, January 26, 2012

Burung-burung Sawah

Tujuan aku melahirkan blog ini ialah untuk membukukan nostalgia zaman silam iaitu zaman aku sebagai kanak-kanak. Ketika itu aku hidup di sebuah kampong di Negeri Perlis, kampong yang dikelilingi sawah. Minatku terhadap burung bermula selepas negara baru mencapai kemerdekaan, maksudnya bermula ketika umurku sekitar 7 - 8 tahun hingga sekarang.

Cetusan idea untuk menulis bab burung lahir tatkala aku menulis di dalam forum http://www.anakperlis.com kira-kira 3 tahun lalu bertajuk
Nostalgia > Kisah Kampung Kita > Burung-burung Sawah.

Mengapa "Burung-burung Sawah" menjadi tajuk pilihan sedangkan sesetengah burungan terdapat bukan di dalam sawah tetapi juga di sekeliling rumah samada di kawasan perkampongan atau juga pada hari ini di dalam kawasan bandar? Jawapannya mudah kerana di sekitar sawahlah aku mula mengenali kebanyakan makhluk atau unggas yang dipanggil burung.

Penggunaan istilah seperti nama-nama burung adalah kebanyakannya menurut istilah di Negeri Perlis dan tidak ada penekanan kepada istilah saintifik. Tulisan ini sebenarnya untuk santai-santai saja,......

Burung umumnya adalah unggas yang mempunyai bulu yang cantik. Bila ku teringat kembali zaman itu, kini barulah aku terfikir bahawa aku ini seorang budak yang kejam dengan burung-burung kerana aku sanggup menyakiti atau membunuh mereka dengan cara melastik. Sekarang ini aku tidak sanggup menyakiti mereka lagi. Hatiku menjadi kasihan pilu apabila ku bayangkan betapa sakitnya ketika peluru lastik itu membelasah badannya yang kecil. Jika aku sendiri yang terkena peluru lastik pasti aku tidak tertahan sakitnya.

Aku terbayangkan juga mungkin ada anak-anak burung yang telah mati kelaparan setelah ibunya tidak lagi pulang ke sarang lantaran terkena peluru lastikku lalu mati si ibu.

Berikut ini disenaraikan nama-nama burung sawah yang aku tahu namun aku percaya ada nama-nama burung sawah yang telah tercicir.



No comments: